BOUW – Post Rotterdam: ineens een toren voor je neus
Afgelopen weekend berichtte het AD over een plan voor de bouw van een 150 meter hoge toren op het monumentale pand van het voormalige postkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. Omwonenden schrokken ineens wakker…
… en startten de petitie ‘Geen hoogbouw voormalig postkantoor Coolsingel Rotterdam’. Die inmiddels door bijna 1400 mensen is ondertekend.
Brief aan de raad
Het AD op haar beurt zal beurt zal wakker zijn geschrokken door deze brief van burgemeester en wethouders van Rotterdam aan de gemeenteraad. Daarin wordt gemeld dat eigenaar OMNAM het initiatief heeft genomen voor de realisatie van de toren.
Bestemmingsplan
Vraag is echter waarom iedereen nu pas wakker wordt. Het bestemmingsplan Lijnbaankwartier-Coolsingel maakt op de desbetreffende locatie de bouw van een 100 meter hoge toren mogelijk (zie afdruk ruimtelijkeplannen.nl hieronder). En dat plan is ruim 2 jaar geleden, op 18 februari 2016, door de raad vastgesteld. Zonder noemenswaardig verzet tegen de bouwmogelijkheid op het monumentale gebouw. En zonder noemenswaardig verzet tegen de binnenplanse ontheffingsmogelijkheid tot 150 meter hoogte.
Timmerhuis
Toch valt het gebrek aan verzet destijds wel enigszins te verklaren. Het huidige verzet komt namelijk vooral van de kant van de bewoners van het nabij gelegen Timmerhuis (de toren komt pal voor hun neus te staan). En het Timmerhuis is pas eind 2015 / begin 2016 opgeleverd. Het bestemmingsplan Lijnbaankwartier-Coolsingel werd toen al zo’n beetje vastgesteld. En had alle voorfasen van inspraak en zienswijzen toen dus al doorlopen.
Informeren
Desondanks zal men vanuit ontwikkelaar en gemeente aan de bewoners van het Timmerhuis tegenwerpen dat zij bij aankoop van hun woning hadden kunnen informeren naar lopende planprocedures in de omgeving.
Opletten
Voor (toekomstige) bewoners is het dan ook altijd verstandig om goed te informeren naar bouwmogelijkheden in de omgeving van de (nieuwe) woning. Die mogelijkheden blijken niet zozeer uit aangevraagde of verleende omgevingsvergunningen voor de bouw van een project, maar juist uit voorafgaande planologische stukken en besluiten, zoals bestemmingsplannen.