Hoe staat het ervoor met de nieuwe Omgevingswet? We waren even met iets anders bezig (namelijk met zaken die onder de huidige wetgeving vallen), en dus keken we onlangs wat schrikachtig op toen we hoorden dat de minister een ontwerp voor het Invoeringsbesluit Omgevingswet naar de Eerste en Tweede Kamer had verzonden. Wanneer hebben we onze Omgevingswet-pagina’s op onze website eigenlijk voor het laatst up to date gemaakt? Eind 2018? Wordt het dan niet weer eens tijd voor een update? Want er gebeurt van alles…
Vandaag, 29 mei 2019, heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) uitspraak gedaan in twee zaken waarin de Europese Habitatrichtlijn, de Natura 2000-gebieden en het Programma Aanpak Stikstof (PAS) aan de orde komen. Daaruit blijkt dat het PAS niet (langer) als grondslag voor toestemmingen voor activiteiten in Natura 2000-gebieden op grond van de (voormalige) Natuurbeschermingswet 1998 en (huidige) Wet natuurbescherming kon / kan worden gebruikt.
Op onze pagina ‘Onderzoek Raad van State’ doen we tussentijds verslag van een onderzoek dat wij doen naar het aantal zaken waarin de overheid respectievelijk burger en/of bedrijf in het gelijk wordt gesteld door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Reden van dat onderzoek is dat we van veel bestuursjuristen en -advocaten klachten vernemen over de lage slagingskans van rechtszaken tegen de overheid. Na inventarisatie van zes uitsprakendagen van de Raad van State geven we een tussentijdse conclusie…
Op het spoor gezet door Folkert Jensma van NRC zijn we afgelopen weekend maar eens door het jaarverslag over 2018 van de Nationale Ombudsman gaan bladeren. Het bleek een treurig stemmend verslag vol verhalen over systeemdenken, gebrek aan oplossend vermogen en een soms meedogenloze overheid. Toevallig werden we ook gewezen op een artikel in Trouw, over een onderzoek naar woede. Is er een verband tussen dat artikel en het jaarverslag van de ombudsman?
Uit het jaarverslag van de Raad voor de Rechtspraak over 2018 blijkt dat er (wederom) sprake is van een afname van het aantal rechtszaken. En dat is vanzelfsprekend goed nieuws! Te verwachten valt dan ook dat deze afname in de branche volop wordt gevierd. De rechter mag immers, net als de arts, verheugd zijn over het feit dat er minder ‘patiënten’ zijn. Dat wijst namelijk op een toenemende algemene (juridische) gezondheid van de Nederlandse burger. Toch?
Onlangs was het weer zover. Een van onze cliënten was in overleg over een bepaalde projectontwikkeling. Wij adviseren hem. De andere partij was wat onzeker van zijn zaak. En dus zeiden we tegen hem: “Is het wellicht iets om even te wachten zodat je met een jurist kan afstemmen?” Dat leek hem wel wat. Vervolgens meldde zich een advocaat. En binnen no-time was de boel geëscaleerd…
Vanwege onze counsellingdiensten zijn wij onlangs aangesloten bij het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ). Dat betekent dat onze diensten mogelijk vergoed worden door uw ziektekostenverzekeraar. Ook zijn wij onderhevig aan het tuchtrecht van de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).
Vanwege het beginsel van de scheiding der machten heeft de burger het niet altijd gemakkelijk in het bestuursrecht. De rechter mag immers niet op de zetel van het bestuur gaan zitten. En dus laat deze veel materiële beoordelingsvrijheid aan datzelfde bestuur. Deze materiële achterstelling van de burger wordt bepaald niet goedgemaakt door zijn formele procespositie. Is er (nog) ruimte voor rechtvaardigheid in het bestuursrecht?
Je ziet het regelmatig in bestuursrechtelijke zaken: hele dikke dossiers die jaren bestrijken en waarin vrachtwagens vol aan besluiten – al dan niet op bezwaar – en uitspraken van rechtbanken liggen. Terwijl er helemaal niemand een centimeter opschiet. Het heeft ons tegenover een cliënt, van wie wij een zaak overnamen, wel eens doen uitroepen: “U bent in een papieren fuik gelopen!”